Tom Liebrand

Wie van zijn passie zijn werk maakt, is een gelukkig mens. De op het CIOS opgeleide trainer Tom Liebrand, beter bekend als ’Tom!Trainer’, is zo’n gelukkig mens en zijn leerlingen mogen zich minstens zo gelukkig prijzen. De trainer is het levende bewijs dat fit worden en fit blijven verder gaat dan uitsluitend afzien binnen de muren van een sportschool. Tom is niet alleen een professionele trainer maar ook een toegewijde coach, die in en om zijn Studio in Leende zowel small group als personal training geeft.

‘Sport is voor mij de belangrijkste bijzaak in het leven’, vertelt Tom enthousiast. Van jongs af aan is hij actief bezig met sport. ‘Wat sport nou zo leuk en mooi maakt? Allereerst is het een uitlaatklep. Wanneer je moe of gefrustreerd bent en je gaat sporten, kom je altijd vrolijker terug. Sport is een middel om tot dingen te komen, maar wat misschien nog wel belangrijker is: sport verbindt. Rangen en standen vervagen wanneer iedereen in zijn sportbroek staat. Dit is de sfeer waarin ik met veel plezier mijn passie voor sporten aan anderen overdraag.’ Voetbal, tennis, hardlopen, turnen, zwemmen, dans, fitness en trailrunning; het is een greep uit de door Tom zelf beoefende sporten en hij doceert ze met hetzelfde gemak.

Terug naar de basis
In 2017 ging bij Tom het roer om nadat hij als mede-eigenaar van een fitnesscentrum zijn tijd opgeslokt zag door leidinggeven en andere zaken die nodig zijn om een bedrijf draaiende te houden. ‘Ik ben teruggegaan naar de basis. In een eigen kleinschalige, flexibele studio was ik weer bezig met waar het voor mij om draait: lesgeven, begeleiden en coachen.’ Een fitnesscentrum waar je als lid op eigen houtje je gang gaat, is aan trainer Tom niet besteed. ‘In mijn studio staan persoonlijke begeleiding en coaching voorop, zowel tijdens mijn small group training als personal training. Niemand ontsnapt aan mijn aandacht tijdens de lessen waarvan er een aantal vaste dagen en tijden kennen. De rest van de afspraken maak ik persoonlijk met mijn leden. Flexibel en efficiënt.’

Voldaan
Wie een sportieve uitdaging aangaat kan rekenen op Tom zijn vakkundige begeleiding en coachende rol. ‘Ik geef tips over voeding en bouw trainingsschema’s op. Ik houd je de spiegel voor en leer je om anders over dingen na te denken, maar we beginnen eerst met een kop koffie. Daarna kun je vrijblijvend een keer meedoen, om te zien of het iets voor je is. Zo ja, dan gaan we aan de slag. Iedereen werkt aan een eigen doel, ondanks het niveauverschil in een groep. De een krijgt bijvoorbeeld meer gewicht waar de ander weer meer herhalingen van een oefening doet. Maar het einddoel is hetzelfde: iedereen gaat hier met een voldaan gevoel de deur uit,’ aldus Tom die houdt van variatie in de lessen. ‘Steps, circuittraining, gewichten, XCO-gewichten; ik werk met allerlei materialen. Ik heb zo veel doelgroepen getraind, veel sportlessen gegeven en zelf veel sporten beoefend, daardoor kan ik eindeloos met oefenstof variëren. En als we buiten in onze bosrijke omgeving trainen maak ik gebruik van de elementen die we daar vinden, zoals boomstammen, trappetjes en bankjes. En ik laat iedereen af en toe bewust een beetje meegenieten van de natuur, want het gaat om zoveel meer dan alleen de sportieve uitdaging.’

Balans en coördinatie
Een belangrijk onderwerp binnen de begeleiding van Tom is balans en coördinatie. ‘Dit is een ondergeschoven kindje op sportgebied. Mijn visie is dat je eerst moet leren bewegen en dan pas leert sporten. Balans is de basis van het leven. Op het gebied van voeding maar ook privé, ik werk letterlijk aan de balans van mensen. Dit is de basis die je eigenlijk al op de middelbare school zou moeten leren. Als jij weet wat jouw linker- of rechterbeen doet, kun je hier bij een val binnen enkele seconden op anticiperen.’ Tijdens mijn trainingen richt ik me op het creëren van ‘core stability’. Dit doe ik door bijvoorbeeld bewust mensen uit balans te brengen, ze moeten dan de spieren aanspannen en zichzelf corrigeren. Of ik gooi steeds onverwacht een bal die ze moeten vangen, terwijl ze op een instabiele ondergrond staan.” Lachend: ‘Én ik pest ze af en toe een beetje, door ze telkens duwtjes te geven. Dit zijn oefeningen waarmee je heel snel resultaat boekt en waar je veel profijt van hebt. Je kunt thuis ook werken aan balans en coördinatie, door bijvoorbeeld eens een tijdje vanaf de andere kant op je fiets te stappen óf door je tanden te poetsen op één been, met je ogen dicht of met opgetrokken knie.’